Знижка - 10% на весь медичний одяг по промокоду HALAT5
РОЗЛАДИ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ (F80-F89)
Розлади, об’єднані у цьому блоці, мають наступні спільні риси:
(а) обов’язковий початок у молодшому та старшому дитячому віці;
(b) порушення або затримка розвитку функцій, які сильно пов’язані з біологічною зрілістю центральної нервової системи, та (с) стабільне протікання без ремісії та рецидиву.
У переважній більшості випадків, ці порушення стосуються мовлення, просторового зору та координації рухів. Як правило, затримка або порушення були присутні з самого раннього віку, коли тільки було можливо їх належним чином виявити, та поступово будуть зменшуватися в процесі зростання дитини, хоча незначні вади часто залишаються і у дорослих.
F80 Специфічні розлади розвитку мовлення та мови
Розлади, яким характерне порушення нормального розвитку мовленнєвих здібностей з самого початкового етапу розвитку. Такі стани не обов’язково пов’язані з патологією центральної нервової системи, з анатомічними дефектами мовлення, з розладами функцій сенсорного апарата, розумовою відсталістю або зовнішніми факторами. Специфічні порушення розвитку мовлення та мови часто супроводжуються іншими проблемами, такими як труднощі з читанням та спелінгуванням, відхилення у міжособистісних стосунках, емоційні та поведінкові розлади.
F80.0 Специфічний розлад мовної артикуляції
Специфічне порушення мовлення у період розвитку дитини, при якому рівень оволодіння вимовою звуків у дитини нижчий, ніж очікується (згідно з її психічним віком), але при цьому спостерігається нормальний рівень мовленнєвих навичок.
Порушення розвитку:
- фонологічне
- мовної артикуляції
Дислалія
Функціональне порушення мовної артикуляції
Дитяча форма мовлення
Виключено:
Порушення мовної артикуляції через:
- афазію БДВ (R47.0)
- апраксію (R48.2)
- втрату слуху (H90-H91)
- розумову відсталість (F70-F79)
- порушення розвитку мови:
- експресивне (F80.1)
- рецептивне (F80.2)
F80.1 Розлад експресивності мови
Специфічний розлад розвитку, при якому здатність дитини використовувати експресивну мову є значно нижчою ніж очікується (згідно з її психічним віком), але при цьому розуміння мови є в межах норми. Це може супроводжуватися порушенням артикуляції.
Дисфазія або афазія експресивного типу, що характерна для періоду розвитку
Виключено:
Набута афазія з епілепсією [синдром Ландау-Клефнера] (F80.3)
Дисфазія та афазія:
- у період розвитку, рецептивного типу (F80.2)
- БДВ (R47.0)
Елективний мутизм (F94.0)
Розумова відсталість (F70-F79)
Первазивні розлади розвитку (F84.-)
F80.2 Розлад рецептивності мови
Специфічний розлад розвитку, при якому здатність дитини розуміти мову є значно нижчою ніж очікується (згідно з її психічним віком). Практично у всіх випадках це також впливає на експресивну мову та спостерігається порушення вимовляння слів.
Вроджене порушення слухового сприймання
У період розвитку:
- дисфазія або афазія, рецептивного типу
- афазія Верніке
Несприйняття слів
Виключено:
Набута афазія з епілепсією [синдром Ландау-Клефнера] (F80.3)
Аутизм (F84.0-F84.1)
Дисфазія та афазія:
- у період розвитку, експресивного типу (F80.1)
- БДВ (R47.0)
Елективний мутизм (F94.0)
Затримка розвитку мовлення через глухоту (H90-H91)
Розумова відсталість (F70-F79)
F80.3 Набута афазія з епілепсією [синдром Ландау-Клефнера]
При цьому розладі дитина, в якої розвиток мови у преморбіді мав нормальний перебіг, втрачає навички як рецептивної, так і експресивної мови, але зберігає загальний інтелект. Початок розладу супроводжується пароксизмальною патологією, яка реєструється на ЕЕГ. Крім того, можуть бути епілептичні напади. Частіше захворювання починаються у віці 3-7 років. Навички мовлення нерідко втрачаються вже протягом кількох днів або тижнів. Часовий зв’язок між початком нападів та втратою навиків мови може бути різним, вони можуть передувати один одному (чи йти по колу) у проміжку часу від декількох місяців до двох років. Вважається, що причиною розладу є запальний процес у мозку дитини. У двох третин таких хворих у подальшому залишається різного ступеня виразності дефіцит розвитку рецептивної мови.
Виключено:
Афазія (зумовлена):
- аутизмом (F84.0-F84.1)
- дезінтегруючими порушеннями у дитячому віці (F84.2-F84.3)
- БДВ (R47.0)
F80.8 Інші розлади розвитку мовлення і мови
Сюсюкання
F80.9 Розлад розвитку мовлення і мови, неуточнений
Розлад мови БДВ
F81 Специфічні розлади розвитку здібностей до навчання
Це розлади, при яких нормальний перебіг процесу набуття відповідних навичок порушується вже на ранніх стадіях розвитку дитини, що не є результатом відсутності сприятливих умов для навчання або наслідком розумової відсталості, травми головного мозку або захворювання.
F81.0 Специфічний розлад читання
Основною ознакою є специфічне та істотне порушення розвитку навичок читання, яке не можна просто пояснити раннім ментальним віком, проблемами з зором або поганою методикою викладання. Також може порушуватися здатність розуміння прочитаного, розпізнавання слів,
читання вголос, та виконання завдань, пов’язаних з читанням. Труднощі зі написанням слів (правописом) часто пов’язані зі специфічним розладом читання та часто залишаються у підлітковому віці навіть після покращення навиків читання. Специфічному розладу читання часто
передує розлад мовлення або мови. У шкільному віці цей розлад часто супроводжується емоційними та поведінковими розладами.
«Відстале читання»
Дислексія розвитку
Специфічне відставання у читанні
Виключено:
Алексія БДВ (R48.0)
Дислексія БДВ (R48.0)
Вторинні труднощі читання внаслідок емоційних розладів (F93.-)
F81.1 Специфічний розлад правопису
Основною ознакою є специфічне та істотне порушення розвитку навичок правопису за відсутності специфічного розладу читання, яке не можна просто пояснити раннім ментальним віком, проблемами з зором або поганою методикою викладання. Порушується здатність вимовляти слова по буквам та правильно їх писати.
Специфічне відставання у правописі (без розладу читання)
Виключено:
Аграфія БДВ (R48.8)
Труднощі у правописі:
- пов’язані з порушенням читання (F81.0)
- через дефекти викладання (Z55.8)
F81.2 Специфічний розлад здібностей до арифметики
Це специфічний розлад арифметичних навичок, який неможливо пояснити звичайною затримкою розвитку або поганою методикою викладання. Труднощі пов’язані з оволодінням базовими арифметичними розрахунками, такими як додавання, віднімання, множення та ділення, а не більш абстрактними математичними навичками, які пов’язані з алгеброю, тригонометрією, геометрією або вищою математикою.
У процесі розвитку:
- акалькулія
- труднощі з арифметикою
- синдром Герстманна
Виключено:
Акалькулія БДВ (R48.8)
Труднощі з арифметикою:
- пов’язані з порушеннями читання чи правопису (F81.3)
- через дефекти викладання (Z55.8)
F81.3 Змішаний розлад здібностей до навчання
Це недостатньо концептуалізована залишкова категорія, при якій істотно порушені як арифметичні навички, так і читання і правопис. Однак, цей розлад не можна пояснити тільки загальною розумовою відсталістю або поганою методикою викладання. У дитини з цим видом розладу можуть одночасно виявлятися діагностичні критерії F81.2 і F81.0 або F81.1.
Виключено:
Специфічні:
- розлад здібностей до арифметики (F81.2)
- розлад читання (F81.0)
- розлад правопису (F81.1)
F81.8 Інші розлади розвитку здібностей до навчання
Експресивне порушення письма в період розвитку
F81.9 Розлад розвитку здібностей до навчання, неуточнений
Нездатність накопичувати знання БДВ
Труднощі навчання БДВ
Порушення здатності до навчання БДВ
F82 Специфічний розлад розвитку рухової функції
Це розлад, при якому основною ознакою є серйозне порушення розвитку рухової координації, що не можна пояснити загальною інтелектуальною відсталістю або якимось специфічним вродженим або набутим неврологічним розладом. Однак, у більшості випадків ретельне клінічне обстеження виявляє значну незрілість, пов’язану з формуванням нервової системи та психічних функцій, таку як хореєподібні рухи кінцівок або дзеркальні рухи та інші супутні рухові ознаки, у тому числі ознаки порушення тонкої та грубої рухової координації.
Синдром незграбності дитини
У процесі розвитку:
- розлад координації
- диспраксія
Виключено:
Порушення ходи та рухливості (R26.-)
Порушення координації:
- БДВ (R27.-)
- вторинне, внаслідок розумової відсталості (F70-F79)
F83 Змішані специфічні розлади психічного розвитку
Це залишкова група розладів, при яких є поєднання специфічних розладів розвитку мовлення, здібностей до навчання та/або моторики, але немає значного переважання жодного з них, щоб установити відповідний діагноз. Ця категорія може використовуватися тільки тоді, коли є виразна сукупність специфічних розладів. Загальним для цих специфічних розладів розвитку є їх сполучення з деяким ступенем загального порушення когнітивних функцій. Таким чином, цю категорію варто застосовувати лише тоді, коли у дитини зустрічаються дисфункції, що відповідають критеріям двох або більше рубрик F80.-, F81.- і F82.
F84 Первазивні (універсально ситуаційні) вікові розлади розвитку загального характеру
Група розладів, яка характеризується якісними порушеннями у двосторонній соціальній взаємодії та у моделях комунікації, а також обмеженим, стереотипним, повторюваним колом інтересів та діяльності. Ці якісні порушення є переважаючими рисами функціонування особи у всіх ситуаціях.
Використовуйте додатковий код для зазначення супутніх медичних станів та розумової
відсталості.
F84.0 Дитячий аутизм
Тип первазивних розладів розвитку, який характеризується: (а) наявністю порушеного або дисгармонійного розвитку, що проявляється у віці до трьох років, та (b) характерним типом психофункціональних відхилень у всіх трьох сферах психопатології: відповідна реакція у соціальних взаємовідносинах, засобах спілкування та дуже обмежена за характером стереотипна поведінка зі сценарієм, що часто повторюється у різних ситуаціях. Крім цих специфічних рис існують і інші неспецифічні проблеми, такі як фобії, розлади сну та проблеми з вживанням їжі, різкі зміни настрою та (направлена на себе) агресія.
Аутичний розлад
Інфантильний:
- аутизм
- психоз
Синдром Каннера
Виключено: аутична психопатія (F84.5)
F84.1 Атиповий аутизм
Тип первазивного розладу розвитку, що відрізняється від аутизму або віком початку, або відсутністю хоча б одного з трьох діагностичних критеріїв. Ця категорія використовується, коли є порушення розвитку з початком в три роки і пізніше, а також відсутні очевидні порушення в одній або двох з трьох сфер психопатології, які необхідні для встановлення діагнозу аутизм (а саме, відповідна реакція у соціальних взаємовідносинах, засобах спілкування та дуже обмежена за характером стереотипна поведінка зі сценарієм, що часто повторюється у різних ситуаціях), не дивлячись на розлади в інших сферах. Атиповий аутизм найчастіше виникає у дітей з сильною затримкою розвитку та у дітей з тяжким специфічним розладом розвитку рецептивної мови.
Атиповий дитячий психоз
Затримка розвитку з ознаками аутизму
Використовуйте додатковий код (F70-F79) для позначення розумової відсталості, якщо є.
F84.2 Синдром Ретта
Це хворобливий стан невідомої етіології, який до теперішнього часу описаний тільки у дівчат. При ньому, якийсь час хвора дитина розвивається нормально. Потім настає часткова або повна втрата мовних навичок та навиків пересування та використання рук, разом з затримкою збільшення розмірів черепа. Початок має місце, як правило, у віці від 7 до 24 місяців. Характерна також втрата здатності цілеспрямовано рухати руками, стереотипні рухи руками та гіпервентиляція. Соціальний розвиток зупиняється та здатність до гри втрачається, але залишається певний соціальний інтерес. Ознаки атаксії та апраксії починають розвиватися ближче до чотирьох років та часто супроводжуються хореоатетоїдними рухами. Хвороба спричиняє тяжку затримку розвитку.
F84.3 Інший дезінтегративний розлад у дитячому віці
Це розлад розвитку, що визначається періодом нормального розвитку до його початку, повною втратою протягом кількох місяців раніше набутих навичок, принаймні в деяких сферах розвитку. Як правило, це супроводжується повною втратою інтересу до оточуючого середовища, стереотипними та повторюваними моторними рухами, та з одночасною появою характерних аномалій соціального, комунікативного і поведінкового функціонування. У деяких випадах може здатися, що розлад спричинений енцефалопатією, але необхідно ставити діагноз на основі поведінкових ознак.
Деменція інфантильна
Дезінтеграційний психоз
Синдром Гелера
Симбіотичний психоз
Якщо необхідно ідентифікувати будь–яку пов’язану з цим синдромом неврологічну патологію, використовуйте додатковий код.
Виключено: синдром Ретта (F84.2)
F84.4 Гіперактивний розлад, асоційований з розумовою відсталістю та стереотипними рухами
Недостатньо визначений розлад невідомої нозологічної дії. Ця категорія охоплює групу дітей з тяжкою розумовою відсталістю (КІ нижчий за 34 бали), у яких спостерігаються проблеми з гіперактивністю та увагою, а також стереотипна поведінка. Таким хворим не показане призначення стимулюючих препаратів (на відміну від тих, у кого КІ знаходиться у нормі) у зв’язку з небезпекою виникнення у них дисфоричних станів (іноді з психомоторною затримкою). У підлітковому віці гіперактивність поступається місцем руховій загальмованості (модель, яка не є характерною для гіпермоторних дітей з нормальним розумовим розвитком). Цей синдром також часто супроводжується різними затримками розвитку, специфічними або загальними. Невідомо, чи є така модель поведінки наслідком низького КІ чи органічного ушкодження мозку.
F84.5 Синдром Аспергера
Розлад невідомої нозологічної дії, який характеризується тим самим типом якісних порушень двосторонньої соціальної взаємодії, який є типовим для аутизму, разом з обмеженим, стереотипним, повторюваним набором інтересів та дій. Він відрізняється від аутизму перш за все
тим, що відсутня загальна затримка розвитку мови або когнітивного розвитку. Цей розлад часто пов’язаний з помітною незграбністю. Дуже часто відхилення залишаються надалі у підлітковому віці та у дорослому житті. Час від часу у дорослому віці можуть бути психотичні епізоди.
Аутична психопатія
Шизоїдний розлад у дитячому віці
F84.8 Інші первазивні розлади розвитку
F84.9 Первазивний розлад розвитку, неуточнений
F88 Інші розлади психічного розвитку
Агнозія у дітей
F89 Неуточнений розлад психічного розвитку
Порушення розвитку БДВ