Американські дослідники з’ясували, як у літаках поширюється грип та деякі інші хвороби, що передаються повітряно-крапельним шляхом. Заодно з’ясувалося, що ймовірність зараження від бортпроводника вища, ніж вірогідність зараження від іншого пасажира. Але є багато нюансів, повідомляє sutura.org.ua

Група вчених з Національної академії наук США опублікувала в науковому журналі PNAS результати досліджень поширення повітряно-крапельних вірусів на прикладі грипу, які вони провели на десяти міжконтинентальних авіарейсах (вісім з цих рейсів проходили в сезони спалахів грипу та застуди). Фахівці не могли використовувати на борту літаків відеокамери або ультразвукові та інфрачервоні датчики для відстеження переміщень пасажирів та поширення вирусів через вимоги безпеки, тому їм довелося розробити власну методику.

Дослідники розбивалися на парі та сідали у різних частинах літака — через п’ять рядів. Кожен записував усі переміщення пасажирів та членів екіпажу, які бачив, у спеціальний додаток на iPad, а потім ці дані порівняли, щоб отримати повну картину.

Сважається, що максимальний ризик при взаємодії людей, що знаходяться в межах одного метра від одного. Результат вийшов оптимістичний: шанси заразитись у польоті невеликі. Хоча для тих, що сидять по сусідству з хворими збоку, спереду чи ззаду — вони підвищуються на 80 відсотків.

Натомість для тих, хто сидить на відстані двох крісел від хворого, ризик зростає всього на три відсотки. Ті, хто є ще далі, майже не піддаються додатковому ризику. Але крім цього основного фактора, є й інші, які можуть визначити, чи захворіє людина після польоту.

На ймовірність зараження впливає ще й те, як часто заражень ходити салоном. Це, у свою чергу, залежить від того, де сидить він сам. Дослідники виявили, що лише 40 відсотків пасажирів на місцях біля вікна встають хоч раз за всю годину польоту, навіть якщо він займає більше п’яти годин. Зі середнього ряду вибирається 60 відсотків пасажирів, а в ряду біля проходу любителів розім’яти ноги знайшлося 80 відсотків. Тому носіїв грипу найбезпечніше садити біля вікна.

Набагато складніша ситуація, коли хворіє бортпровідник. Вони багато ходять по салону і взаємодіють із пасажирами. У середньому бортпроводник може заразити 4,6 пасажирів за політ. Але вчені заспокоюють: хворі члени екіпажу опиняються на борту набагато рідше, ніж хворі пасажири. При поганому самопочутті вони частіше залишаються вдома або хоча б приймають засоби від кашлю, що знижують ризик зараження.

Ще дослідники зібрали 229 зразків повітря та поверхонь, які найчастіше стосуються пасажири. На них вчені не виявили жодних слідів 18 найпоширеніших повітряно-крапельних захворювань. У літаках накопичується далеко не так багато шкідливих мікробів, як вважають деякі пасажири, але фахівці все одно рекомендують частіше мити руки.

Деякі фахівці не до кінця згодні з результатами дослідження. Еллісон Макгір, мікробіолог з канадської лікарні, зауважила, що хоча сама робота корисна, розрахунок ризиків у ній заснований не на фактичному поширенні хвороб, а на приблизних моделях розповсюдження вірусів, які в літаку можуть працювати не так, як від них очікують.

Джейсон Бернем, експерт з інфекційних захворювань з Медичної школи Університету Вашингтона в Сент-Луїсі, вважає, що у багатьох випадках хворі бортпровідники таки виходять на роботу, а засоби від кашлю — неефективний спосіб запобігти зараженню інших людей.

До того ж не варто забувати, що дослідження розповідає лише про поширення грипу та деяких ГРВІ. Існують захворювання, що передаються повітряно-крапельним шляхом швидше і на більш далекі дистанції. Але навіть з урахуванням усіх цих вилучень ймовірність заразитися під час польоту в літаку досить низька — з цим погоджуються навіть ті експерти, які критикують нову публікацію. До того ж дані дослідження стануть у нагоді людям зі зниженим імунітетом. При хворобах медики рекомендують по можливості взагалі нікуди не літати.