Знижка - 10% на весь медичний одяг по промокоду HALAT5
Анатомо-фізіологічні особливості нервової системи у дітей
- пірамідні клітини не мають властивої їм форми, у них відсутній пігмент;
- недорозвиненість дендритів у нервових клітинах;
- центри кори не сформовані, кора набуває цитоархітектоніки, що властива дорослим, до 1-2 річного віку;
- у новонароджених півкулі розвинені слабо, сформовані лише основні борозни, які мають малу висоту й глибину; при народженні скронева частка розвинена найкраще;
- мозкова тканина дуже багата на воду;
- сіра речовина погано диференційована від білої.
- більш зрілий, ніж головний, з віком збільшується тільки кількість нервових клітин;
- відносно довший;
- не має фізіологічних стовщень;
- повністю заповнює спинний канал до 5-го місяця внутрішньоутробного розвитку.
Периферичні нерви:
- мало мієлінізованих волокон (першими мієлінізуються аферентні волокна, потім еферентні);
- внутрішньочерепні нерви мієлінізуються до 3-х місячного віку;
- більшість периферичних нервів мієлінізуються у віці до 3-х років, канатики білої речовини – до 4-7 років.
Аналізатори:
- зоровий – до 2-3 місячного віку спостерігається фізіологічна світлобоязнь, фізіологічний ністагм, фізіологічна далекозорість, більша широта акомодації; з 6-місячного віку дитина розрізняє кольори;
- слуховий – сприйняття звуків у новонароджених знижене, оскільки барабанна порожнина заповнена повітрям; з 2-місячного віку дитина диференціює звуки; з 7-8 місяця життя відбувається координація слухового та зорового аналізаторів;
- нюховий – у новонароджених знижений поріг чутливості, сприймає тільки сильні запахи; починаючи з 4-го місяця дитина диференціює декілька запахів;
- смаковий – у новонароджених ширше рецепторне поле і вищий поріг чутливості; з 3-х місяців життя дитина диференціює декілька смакових відчуттів; тонкі смакові відчуття вдосконалюються в молодшому шкільному віці.
тактильна – визначається з 7-го місяця внутрішньоутробного періоду,
- краще розвинена на обличчі, підошвах, кистях;
- температурна – вищий поріг чутливості, дитина краще сприймає холод;
- больова – розвинена слабко, формується до 6-го дня після народженя, має найбільший поріг;
- глибока (вібраційна, м’язово-суглобова чутливість, відчуття тиску, ваги) – формується до 2-х років життя.
- обидва відділи функціонують з моменту народження;
- у крові новонароджених переважає норадреналін;
- з віком відбувається перехід від генералізованих вегетативних реакцій до локальних, спеціалізованих реакцій;
Спинно-мозкова рідина:
- колір та прозорість – безколірна, прозора, до 14-го дня життя ксантохромна, прозора;
- білок – у новонароджених 0,4-0,8 г/л, з 14 дня до 3-х місяців 0,2-0,5 г/л; у 6 місяців – 0,18-0,36 г/л;
- цитоз в 1 мкл – у новонароджених 3/3 – 30/3, представлений переважно лімфоцитами, можуть бути поодинокі нейтрофіли; старше 6 місяців – 3/3 – 20/3, переважно лімфоцити;
- проба Панді – до 14 днів життя від + до ++, після 6 місяців (-);
- цукор – у новонароджених 1,7 – 3,9 ммоль/л, старше 6 місяців – 2,2 – 4,4 ммоль/л.
БЕЗУМОВНІ РЕФЛЕКСИ НОВОНАРОДЖЕНОГО:
- Оральні сегментарні автоматизми: смоктальний, пошуковий (Куссмауля), хоботковий, Бабкіна (долонно-ротовий);
- спінальні сегментарні автоматизми: хапальний (Робінсона), Моро (охоплювальний), опори, автоматичної ходи, повзання (Бауера), Галанта, Переса;
- мієлоенцефальні позотонічні рефлекси: лабіринтовий тонічний, симетричний шийний тонічний, асиметричний шийний тонічний;
- мезенцефальні установчі автоматизми: лабіринтовий установчий рефлекс, прості шийні і тулубні установчі рефлекси.
ТЕРМІН РОЗВИТКУ СТАТИЧНИХ ТА ПСИХІЧНИХ ФУНКЦІЙУ ДІТЕЙ ГРУДНОГО ВІКУ
Усмішка – 5 тиж.
Гуління -7 тиж.
Тримання голови – 3 міс.
Спрямовані рухи рукою – 4 міс.
Перевороти зі спини на живіт – 5 міс.
Сидіння – 6 міс.
Повзання – 7 міс.
Крокування з підтримкою – 9,5 міс.
Стояння – 10,5 міс.
Самостійне ходіння – 11,5 міс.
Вимовляння слів – 10 міс.
МЕТОДИКА ДОСЛІДЖЕННЯ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ У ДІТЕЙ
Проводячи клінічне обстеження дитини, потрібно звернути особливу увагу
на такі моменти:
- Під час вивчення анамнезу встановити фактори, що впливають на формування нервової системи внутрішньоутробно, інтранатально, у перші місяці та роки життя.
- Проаналізувати терміни розвитку статичних і моторних функцій, умовно-рефлекторної діяльності, мови; для старших дітей – дані про поведінку в сім’ї та школі, успішність.
- Під час огляду оцінити поведінку дитини, її реакцію, настрій, вираз обличчя, координацію рухів, ходу, м’язовий тонус.
- Під час обстеження визначити стан тім’ячка і швів черепа (для дітей 1-го року життя), шкірної чутливості, периферичних нервів, м’язів, шкірних рефлексів, рефлексів зі слизових оболонок, сухожилкові рефлекси, дермографізм.
- Призначити план обстеження (за показаннями).
- Оцінити результати лабораторних та інструментальних досліджень (рівень електролітів у сироватці крові, результати нейросонограми, електроенцефалограми, комп’ютерної та магнітно-резонансної томографиї).