1. Управа «Лобно-потилічний обхват» («Фронтально-окціпітальна позиція»)

Призначено для самостійного настроювання на будь-який вид діяльності, на успішне засвоєння нової інформації та для зняття психоемоційних стресів.

виконання:

На голову накладаються обидві руки. Можна робити це вправу самостійно, але в більш важких випадках буде ефективніше, якщо руки накладатиме кінезіолог, близька людина або просто людина, якій ви довіряєте. Виявлено, що за такої позиції зменшується гострота емоційних переживань, що дозволяє легше знімати стреси, ніж без накладення рук на голову.

Дихання під час виконання цього вправи слід робити глибоким, рівномірним (без затримок). Особливо це важливо для зняття стресу. Закінчити вправу глибоким вдихом-видихом. Після цього зняти з голови руки.

Можуть бути різні варіанти використання цієї вправи:

Налаштування на роботу

Покласти одну ладонь на лоб, а іншу на затишок (над потиличною пагорбом). Вибір рук довільний. Слідом за ведучим чи самостійно повторювати наступний текст: «Усі погані у мене – позаду. Все добре – попереду. Я повністю присутній тут і зараз, усіма своїми думками. Я повністю присутній на уроці. Я спокійний та уважний. Я добре почуваю себе. Я добре розумію вчителя. Я хочу отримати користь від цього заняття. Я готовий до роботи». Повторити 2-3 рази.

Зняття стресу

Для зняття емоційного стресу подібним чином у лобово-потиличній позиції на тлі рівномірного глибокого дихання «продумується», згадується або видається будь-яка негативна життєва ситуація, що викликає стрес. Ситуацію не слід аналізувати, а тільки представляти її перебіг. Бажано повторити продумування ситуації 2-3 рази.

Для посилення позитивного ефекту вправи можна додатково продумати переробити ситуацію на більш сприятливу для вас, так щоб вона завершилася на вашу користь. Головне – позитивне перетворення ситуації, не важливо, якщо способи будуть фантастичними і нездійсненними реально.

2. Управа «Точки землі»

Призначено для кращого розуміння одержуваної інформації.

виконання:

Сполучені вказівний та середній пальці однієї руки прикласти до ямки під нижньою губою (точка VC-24 за акупунктурною класифікацією), а чотири пальці іншої руки (все, крім великого) – до лобка. Робити вдих за 1-2 секунди та видих за 3-6 секунд. Дихати так протягом 30 секунд.

Змінити положення рук і повторити вправу.

3. Управа «Точки простору»

Призначено для кращого сприйняття зорової (візуальної) інформації.

виконання:

Сполучені вказівний та середній пальці однієї руки прикласти до крапки над верхньою губою під носом (точка VG-26 за акупунктурною класифікацією), а чотири пальці іншої руки – до копчика (закінчення хребта). Дихання довільне. Тримати так протягом 30 секунд.

Змінити положення рук і повторити вправу.

4. Управа «Точки рівноваги»

Призначено для гармонізації розумової діяльності та посилення концентрації уваги.

виконання:

Сполучені вказівний і середній пальці однієї руки прикласти до крапки за соскоподібним відростком (за вухом), а ладонею іншої руки накрити область пупка. Тримати протягом 30-45 секунд. Дихання довільне. Перенести пальці на інший бік голови. Тримати стільки ж.

Змінити положення рук і повторити вправу.

5. Управа «Масаж трьох зон» («Кнопки мозку»)

Призначено для об’єднання сприйняття різних частин тіла і досягнення цілісного психічного сприйняття свого організму. Його можна застосовувати як міні-зарядку щоранку.

виконання:

1) Накрити ладонею однієї руки область пупка. Розставленими пальцями іншої руки провести легкий масаж підключичних ямок з двох сторін від грудини (точки К-27 за акупунктурною класифікацією). Масажувати 30-60 секунд.

Змінити положення рук і повторити вправу.

2) Накрити ладонею однієї руки область пупка. Пальцями іншої руки провести легкий масаж “губних точок”. Одна точка знаходиться під носом над верхньою губою, інша – у ямці між нижньою губою та підборіддям (точки VG-26 та VC-24 за акупунктурною класифікацією). Масажувати крапки 30-60 секунд. Змінити положення рук і повторити вправу.

3) Накрити ладонею однієї руки область пупка. Долонею іншої руки провести легкий масаж (розтирання) області куприка. Розтирати куприк 30-60 секунд.

Змінити положення рук і повторити вправу.

6. Управа «Знак нескінченності»

(«Що лежить вісімка», «Лідача вісімка»)

Призначено для інтеграції роботи правої та лівої півкуль головного мозку, для узгодження рухів окорухових м’язів, для інтеграції та включення до роботи всіх полів зору. При виконанні даної вправи дуже важливо не відривати свого погляду від кінчика рухомого пальця. Пам’ятайте, що воно виконується не лише руками, а й очима. Причому рухи очей – основні. Не поспішайте.

виконання:

1) Притиснути голову вухом до лівого плеча. Ліву руку витягнути вперед. Не відриваючи погляду від кінчика вказівного пальця, малювати рукою у повітрі перед собою знак нескінченності: «∞» (що лежить на боці вісімку). Починати малюнок від центру вліво вгору. Це важливо – саме вгору! Рухи виконувати повільно. Малювати поспіль 8 разів.

2) Притиснути голову вухом до правого плеча і повторити ту саму вправу правою рукою. Стежити поглядом за кінчиком пальця. Починати рух пальцем із центру вправо вгору.

3) Витягнути руки перед собою, з’єднати вказівні пальці і повторити ту саму вправу двома руками. Починати рух із центру вгору в будь-який бік.

4) Рекомендується виконати вправу ще раз. Повторити всі три попередні етапи з максимальною амплітудою рухів. Розставити ноги, згинати їх у колінах і тягнутися руками під час малювання фігури «» якнайдалі. Чи не поспішати, рухи робити плавно. Мета вправи – включити в дію якомога більше м’язів.

5) Додатковий варіант цього ж вправи. Проводиться, загалом, так само – у повітрі малюється знак нескінченності, але тільки не вказівними, а великими пальцями. Голову тримати прямо. Працюють очі, а не шия. Стиснути кулак і підняти вгору великий палець. Дивитися на великий палець під час виконання вправ. Головою не рухати, стежити за великим пальцем лише поглядом. Міняти руки, потім з’єднати їх у замок, великі пальці вгору. Усі варіанти рухів починати з центру вгору вліво.

Це вправу можна використовувати і в діагностичних цілях: для оцінки візуально-мануальної координації.

7. Управа «Перехресно-паралельна ходьба на місці»

Призначено для тренування взаємодії лівої та правої частин тіла. Досягнення кращої інтеграції (об’єднання в єдине ціле) двох півкуль головного мозку забезпечується шляхом їх почергового функціонального роз’єднання і об’єднання під час виконання то паралельних, то перехресних рухів. Полегшує перехід на новий вид діяльності та перемикання з правопівкульної діяльності на лівопівкульні і наоборот.

виконання:

1) «Перехресні рухи». Під час ходьби на місці доторкатися долонею лівої руки до коліна правої ноги (тобто протилежного), а ладонею правої руки – до коліна лівої ноги. Таким чином, різні руки і ноги стикаються один з одним по черзі як би перехресно. Зробити 8-12 таких кроків. Під час виконання вправи бажано дивитися на заздалегідь намальовані на папері або на класній дошці дві перехрещені лінії у вигляді косого хреста (літери «Х»): Х.

2) «Паралельні рухи». Під час ходьби на місці доторкатися долонею лівої руки до коліна лівої ж ноги, а ладонею правої руки – до коліна правої ноги. Однойменні руки та ноги стикаються один з одним по черзі то з одного боку тіла, то з іншого. Зробити 8-12 таких кроків. Під час виконання вправи бажано дивитися на намальовані на папері або на класній дошці дві вертикальні паралельні лінії: || .