Міністерство охорони здоров’я ініціює удосконалення порядку реклами ліків та медвиробів. Головна мета – гармонізувати чинне законодавство з нормами ЄС та встановити чіткий контроль за змістом реклами, щоб уникнути маніпулювання інформацією про препарат та його властивості. Про це повідомляє прес-служба відомства, повідомляє sutura.org.ua

Зараз фармацевтична реклама – це найбільший сегмент рекламного ринку на телебаченні України. За даними Нацради з питань телебачення та радіомовлення від 30% до 50% загальної кількості реклами на українському телебаченні – реклама лікарських препаратів та медичних виробів. На окремих каналах обсяг реклами медикаментів сягає 70%.

Найбільшою проблемою реклами лікарських засобів є свідоме маніпулювання інформацією про препарат та його властивості. Виразним показником впливу реклами лікарських засобів на пацієнтів є те, що понад 50% від усього ринку спожитих ліків у 2017 році складають симптоматичні препарати або ліки без доведеної клінічної ефективності. При цьому кожен інший пацієнт відмовляється від лікування або відкладає його через брак коштів.

Варто відзначити, що неконтрольована реклама ліків спонукає українців до самолікування та Google-терапії. За останніми даними соціологічних досліджень, в Україні майже 69% хворих займаються самолікуванням, не звертаючись за допомогою до лікарів. Це призводить до збільшення випадків ускладнень, особливо у хронічно хворих пацієнтів, що впливає на високі показники інвалідності та скорочення тривалості життя.

Новий законопроект про рекламу повинен гармонізувати чинне українське законодавство з нормами Європейського Союзу, зокрема врегулювати питання реклами лікарських засобів серед медичних працівників. Проектом закону передбачено чітке визначення професійних медичних видань, де дозволено рекламу ліків, не передбачених законом, а також розробку та затвердження урядом Порядку окремої реклами лікарських засобів, спрямованих на медичних та фармацевтичних працівників.

«В Україні реклама ліків для медиків взагалі не врегульована. Це табу. Натомість, у країнах Європи є чіткі правила та норми, які дозволяють поширювати рекламу лікарських засобів через медичних представників у фахових виданнях, на медичних конференціях. Саме таким способом представляються інновації у лікуванні хвороб», – прокоментувала новий законопроект Марина Слободніченко, експерт з юридичних питань МОЗ України.

Запропоновані Міністерством зміни також передбачають нові обмеження змісту реклами у відповідності до директив ЄС. Зокрема, мова йде щодо заборони посилань у рекламі на діагностування захворювання або призначення курсу лікування по телефону або по Інтернету, залучення до реклами конкретного препарату відомих людей, акторів, що грають медпрацівників, інформації, що ліки призначені виключно для лікування дітей. Крім того, зміст реклами має відповідати інструкції щодо застосування лікарського засобу.

Окремим пунктом законодавчої ініціативи є заборона будь-якої реклами народної медицини та цілительства. Розроблений Міністерством законопроект закріплює за МОЗ функції контролю та моніторингу, а також встановлює чіткі штрафні санкції до телерадіоорганізацій за рекламу лікарських засобів з порушенням законодавства. Такі санкції надають право застосовувати Нацраді з телебачення та радіомовлення – у розмірі 5% від ліцензійного збору за одне порушення.